10 d’abril de 2017
Xerrada sobre l’arxiu de la Fundació Tàpies per als alumnes del Màster en Comissariat d’Art Digital

L’assignatura Seminari sobre Conservació i Arxiu del Màster en Comissariat en Art Digital de l’ESDi té un format de seminari on es convida a diversos professionals del sector per impartir xerrades sobre el tema. La coordinació de l’assignatura està a càrrec del Dr. Iván Marino.

Una de les properes xerrades es realitzarà el dia 25 d’abril a les 17:30h a la Fundació Tàpies i versarà sobre "L’arxiu del museu", impartida per Núria Solé, responsable de l’arxiu de la Fundació.

L’arxiu del museu

Hi ha moltes coses a la Fundació Antoni Tàpies: per exemple una entrada amb un taulell, un fullet, unes escales, oficines i un arxiu, dibuixos i escultures i quadres d’Antoni Tàpies, sovint d’altres artistes; factures i plànols, fotografies, ordinadors, cadires i taules, una cuina, magatzems, pressupostos, saboneres i martells, tasses de cafè i moltes coses més.

Aquest és un possible llistat de coses que podrien estar o succeir en una institució cultural. Inventaris i llistes que ordenen i que segons com s’agrupin ens donen una idea o una altra de gestió. Les coses que hi ha o succeeixen descriuen i narren què és i com és una institució cultural. Quins són els seus objectius i quin és el seu àmbit d’interès. Esdeveniments quotidians i grans esdeveniments que han de succeir, fets insignificants i significants que cal gestionar perquè el museu existeixi i es defineixi així mateix.

La gestió d’una institució cultural consisteix en la capacitat d’administrar una llista de coses i situacions semblant a aquesta. Es tracta d’ordenar, disposar i organitzar, de subministrar i proporcionar recursos, de dosificar per obtenir un major rendiment dels mateixos i generar valor, cultura i, sobretot, coneixement.

Però com es gestiona una institució cultural? Com es produeix coneixement? Com fem per gestionar institucions en les que la finalitat de les mateixes no és generar beneficis econòmics sinó produir valors intangibles i incomptables?

Núria Solé és llicenciada en Història de l’Art i en Filologia Italiana per la Universitat de Barcelona, ​​té cinc anys d’experiència com a responsable de llibreries especialitzades en art contemporani com la del Centre d’Art Santa Mònica i la de la Fundació Antoni Tàpies. Des de 2008 és la responsable del departament d’Arxiu de la Fundació Antoni Tàpies, on, a més, ha col·laborat en el desenvolupament del projecte Arxiu Tesaurus dirigit per Laurence Rassel i Jorge Blasco Gallardo. Des de la Fundació ha coordinat també el projecte europeu de digitalització DCA (Digitazing Contemporary Art). Actualment forma part de l’equip que desenvolupa el projecte Arts combinatòries i coordina el projecte europeu Performing the Museum